Wij hebben inderdaad veel ervaring met het meenemen van de tandem in het vliegtuig.
Wij pakken hem altijd in
plastic hoezen van de Fietsvakantiewinkel, kosten zijn 11.50 p/s.
Wij kochten er twee waar we van ieder de punt afknipten en de twee hoezen over elkaar schoven en vast plakten met breed
plakband. De hoes is op te vouwen tot een redelijk klein pakketje (wij stopten het onderin ons karretje zodat het niet
in de weg zat).
Op het vliegveld aangekomen het voorste stuur een kwart slag draaien (even de voorrem loshalen, anders komt de remkabel
heel strak te staan). Het stuur van de stoker draaiden wij verticaal zodat het omhoog stak en je een soort handvat hebt
(even gat in plastic knippen). Hoes erover en hier en daar vastplakken. Trappers laten wij gewoon zitten, scheelt weer
sleutelen.
Ter bescherming van de derailleur zijn er speciale beugels verkrijgbaar bij de fietsenwinkel!
Bij de incheckbalie roepen ze meestal dat er een does omheen moet, gewoon antwoorden dat er geen dozen voor tandems
bestaan en dat dit ook prima is (en altijd blijven lachen). De fiets is bij ons altijd meegenomen. Je moet soms wel voor
twee fietsen betalen, daar zijn wij nooit onderuit gekomen.
En dan maar hopen dat alles heel aankomt. De heen weg is altijd goed gegaan (op wat kleine slingers in het achterwiel na)
maar op de terugweg hebben we twee keer schade gehad (twee keer het voorwiel onder het frame gedraait, en daardoor de remmen
kapot). Bij schade gelijk op het vliegveld melding van maken!
Er zijn ook stevige boxen voor tandems gemaakt. Zie Crateworks.com Maar daar heb je alleen iets aan als
je ook van hetzelfde vliegveld vertrekt als waar je aangekomen bent.
Het voordeel van inpakken in plastic t.o.v. een doos is dat men er geen andere koffers op plaats.
Verder ben je helaas afhankelijk van hoe de bagagemedewerker met je spullen omgaat.
Paklijst maken
Een manier om tot een goede paklijst te komen is de volgende. Schrijf
alles op wat je inpakt. Als je terug komt van vakantie streep je alles weg wat je niet
gebruikt hebt en schrijf je alles op wat je gemist hebt. Na een paar vakanties kom je
dan tot een vaste lijst met spullen. Afhankelijk van je bestemming komen daar spullen
bij of vallen er spullen af. Dingen die je hopelijk nooit gebruikt zoals de e.h.b.o. doos
en reserve onderdelen blijven er wel gewoon opstaan.
Fiets tempo
Om het fietsen een beetje gezellig te houden gaan wij uit van 5 tot 6 uur
fitsen op een dag. De gemiddelde snelheid varieert van 12 a 13 km/u bij een slecht wegdek
en/of veel bergen tot 20 km/u bij goed wegdek en vlak. We rijden zo'n 5 tot 7 uur op een
dag. Bij een slecht wegdek rijden we dus tussen de 60 en 90 km per dag. Bij een vlakke en
goede weg komen we tot 100 tot 140 km per dag. En dat is best te doen.
Voorkomen is makkelijker dan...
Zorg dat voordat je op vakantie gaat je spullen, voornamelijk je fiets,
nakijkt op mankementen. Let vooral op de banden, en op speling in bewegende onderdelen.
Kijk ook even of de remblokjes nog goed zijn. Een afdaling in de regen en ze slijten zo weg.
Nooit geen lekke band? Kijk voor dat je op vakantie gaat of het lijmtubetje in je
plakzetje niet is opgedroogd.
Binnenband met plakkertje kun je beter vervangen voor je op vakantie gaat. Kijk gelijk
of het velglint nog goed zit en geen harde randen heeft.
Zorg dat je banden goed op spanning zijn, het scheelt rolweerstand en het stuurt beter.
Gebruik hiervoor het liefst een pomp met een drukmeter.
Pech onderweg
Neem altijd wat stevig plakband, ijzerdraad en tie-raps mee voor
eventuele improvisatie reparaties.
Vieze handen?
Als je handen na een reparatie vies zijn met smeer
wrijf ze dan goed in met zand en spoel af met water.
Stevige haringen
Bezuinigen op het gewicht is een goede zaak. Maar in sommige gevallen is
het toch handig om iets zwaars mee te nemen. Haringen en een hamer bijvoorbeeld. Wij nemen
voor het minimale aantal afspanpunten van de tent zware haringen mee. Van het type hele grote spijker
met een dwars staafje daar aan gelast. Zelfs op de meest harde ondergrond kan je daar je
tent goed mee vastzetten. Veel beter dan dan gerommel met die aluminium harinkjes en een steen
om ze de grond in te slaan. Ze gaan altijd krom en niet echt diep. Het scheelt een paar honderd gram
maar het is een stuk plezieriger.
Veilig op de fiets
Omdat je bij een tandem erg moeilijk, als bestuurder, om je passagier kan kijken
hebben we een spiegeltje op de linker bare-end gemonteerd. Het is ook een stuk veiliger. Als je steeds
achterom moet kijken trek je toch gauw een beetje aan je stuur zodat je gaat slingeren. Ook voor mensen
die niet op een tandem rijden is het erg handig.
Gevoelige billen
Wij gebruiken de huidcreme van Weleda om na een fietsdag
een gevoelig zitvlak mee in te smeren. Werkt perfect, de volgende dag zit je zonder problemen weer op je zadel.
Creatief met je spullen
Doordat onze stuurtas steeds als een plumpudding in
elkaar zakte als we hem neerzetten hebben we er een binnenframe in gemaakt. Bij de doe-het-zelf winkel een stuk
perspex gekocht, en na wat meten, snijden en plakken een goed passend binnenframe in elkaar gezet. Gelijk
een paar vakjes gemaakt zodat de inhoud wat overzichtelijker wordt. De tas is nu stabiel op de grond te plaatsen.
Nog een vliegtuig tip
Voor als je fiets mee gaat met het vliegtuig.
Zorg dat de versnelling op zijn kleinst staat. Dus de voorversnelling op het kleinste blad en de achterversnelling
op het grootste blad. De derailleur steekt dan het minst uit zodat de kans op schade aan de derailleur een stuk kleiner wordt.
(Met dank aan Raymond)
Hellinghoekmeter
Een simpel metertje, waarmee in één oogopslag te zien is, hoe steil de helling in procenten
is; min -20% en max +20%. De hellinghoekmeter is gemakkelijk te bevestigen aan het stuur.
Hier verkrijgbaar.