Mijn website

Home Verhalen Foto's Filmpjes Wereldreis Tips Paklijst Links



17 februari 2007.
We hebben al aardig wat van de wereld gezien maar het oosten van ons eigen kikkerlandje is nog onontgonnen gebied. De hoogste tijd om daar verandering in te brengen. Om het tochtje nog een beetje avontuurlijk te houden gaan we in de winter fietsen, we gaan kamperen en we rijden tegen de beschreven route van het Fietserpad in (van Groningen naar Maastricht dus).

We zien mooie, verwilderde natuurgebieden, historische dorpjes, kleine stukjes bos, het beroemdste puzzelwoord van Drenthe en als we in een cafe wat warms drinken verstaan we niks van de mensen die naast ons zitten wat heel goed is voor het vakantie gevoel.

Het nadeel van in de winter fietsen is dat de dagen kort zijn. Om zes uur is het al donker en 's ochtends is de tent nog zeiknat zodat je die 's avonds ook weer nat op moet zetten. Ontbijten doen we of kleumend bij de tent of in het washok. Maar wat is er nou leuker dan wakker te worden met het geluid van vogeltjes en het geklop van een specht. Een voordeel is dat het ontzettend rustig is. Ook dankzij de afgelegen paden waarlangs de route voert komen we bijna niemand tegen. Alleen vogels (veel roofvogels) en een paar hertjes is ons gezelschap tijdens het fietsen. Nog een reden waarom de paadjes zo stil zijn is dat sommige zijn verandert in een modderpoel waar de jungle tijdens het regenseizoen niks bij is.



























Je kunt het je met de winters van de laatste jaren niet voorstellen maar het landschap waar we doorheen fietsen is gevormd door de ijstijd van 200.000 jaar geleden. Het gewicht van de gletchers die hier lagen drukte op de ondergrond zodat er een lichte glooing ontstond. De grote stenen die hier gevonden zijn zijn afkomstig uit Scandinavië, meegenomen door de gletchers.





















In de dorpen waar we daarheen komen zien we steeds de overblijfselen van het meest exotische feest dat Nederland kent; het Carnaval. De straten zijn bezaaid met confetti en slingers. In 's Herenberg is het eindelijk zover dat we ook de optocht langs zien komen. Een vrolijke bedoening waarbij je alleen maar kan lachen.



















DEEL 2 (Nijmegen --> Maastricht)

Zaterdagochtend 1 maart 2008, 5.00 uur. We worden wakker van de kletterende hagel tegen het raam, de wind loeit en het onweert alsof de apocalypse is begonnen. Beneden staan twee bepakte fietsen, oh ja, we gaan een lang weekend fietsen. Als we een paar uur later in Nijmegen uit de trein stappen is het wel droog maar er staat een zeer stevige westen wind.

De route gaat gewoon verder over leuke kleine bospaadjes en rustige weggetjes door het landschap. We volgen in grote lijnen de Maas naar het zuiden. We fietsen door mooie karakteristieke plaatsjes als Kessel en Thorn.

















Door de harde tegenwind en de vele onverharde wegen gaan we niet zo hard en wordt het een beetje een race tegen de klok om voor zessen op de camping te staan want dan wordt het donker.

















De reden waarom we de route andersom fietsen is dat we het mooiste voor het laatst willen bewaren: zuid Limburg. Eens in de zoveel jaar moeten we daar gewoon heen om te fietsen, de enige serieuze heuvels van Nederland zijn daar te vinden en dat zullen we weten ook. In Valkenburg ligt de camping bovenaan de Cauberg, dus na 90 km fietsen mogen we alle versnellingen terugschakelen en beklimmen we de finishberg uit de Amstel Gold Race. Een Boogerd zullen we nooit worden maar het is toch leuk om van een wielrenner te horen dat wij echte helden zijn omdat we met bagage omhoog gaan.

Maandagochtend wacht onze favoriet klim, de Karakoram Highway van Limburg, de Keutenberg. Langs camping Vinkenhof, een stukje naar recht en dan komt er links opeens een helling van 22 %. Dan weet je opeens weer hoe het voelt om af te zien.






























Uit het zadel en met alle kracht die in je benen zit fietsen. De verzuring is afschuwelijk en treedt heel snel in maar we komen boven waar het ontvangstcomité staat te wachten. Ze hebben alleen meer belangstelling in het malse gras dan in onze fietskunsten.

Over het plateau van Margraten fietsen we nog een rondje voordat we in Maastricht weer de trein naar Amsterdam nemen.

Het Fietserpad is een mooie rustige tocht over voornamelijk kleine weggetjes. Als het flink geregend heeft wil het op sommige stukken erg modderig worden. Het leuke aan het boekje is dat er veel informatie over het ontstaan van het landschap in staat. Je fietst eigenlijk door een geschiedenisles. Doordat Nederland erg kleinschalig en je enorm slingert is moet je goed op het kaartje blijven letten anders raak je snel van de route.












Info


We volgen de route van het boekje Fietserpad (hier verkrijgbaar) wat prima te doen is. De kaartjes zijn van uitstekende kwaliteit en met wat elastieken blijft het boekje gewoon op de stuurtas zitten. De informatie in het boekje gaat voornamelijk over de ontstaansgeschiedenis van het landschap. Het wordt wat droog gebracht maar de mooie foto's ter illustratie maken het geheel levendig.











Websites van onze overnachtingsplaatsen:
B & B Vogelhorst in Haren
Camping De Bult in Schoonebeek
Camping Scholtenhagen in Haaksbergen
Camping Den Aenstoot in Kessel
Camping De Cauberg in Valkenburg







Nog een paar widescreen foto's. Mijn favoriete beeldformaat van films is 2.35:1 en deze foto's ook.


















Statistieken:

Datum Van Naar Afstand Gemiddelde Max Temp (min/max)
17/02/2007 Groningen Schoonebeek 95.8 19.1 25.1 5 °C / 10 °C
18/02/2007 Schoonebeek Haaksbergen 111.2 18.8 33.5 1 °C /  8 °C
19/02/2007 Haaksbergen Nijmegen 119.1 19.5 35.2 3 °C /  8 °C
1/3/2008 Nijmegen Kessel 99.8 17.7 28.1 6 °C /  11 °C
2/3/2008 Kessel Valkenburg 92.2 16.6 30.1 7 °C /  11 °C
3/3/2008 Valkenburg Maastricht 40.6 15.8 38.1 6 °C /  10 °C
             
Totaal     558.7 17.9 38.1