Mijn website

Home Verhalen Foto's Filmpjes Wereldreis Tips Paklijst Links

De bergkriebels begonnen weer, en wat doe je dan. Je gaat denken waar je heen kan gaan om er af te komen. Zuid-Limburg; zijn we al een paar keer geweest en is moeiijk om te komen met een tandem. De Vogezen; zijn we ook al een keer geweest en we hebben niet veel van de Vogezen gezien, alleen regen en mist. Dan Zuid-Frankrijk maar. Meestal mooi weer en hoge bergen (Alpen). Even in de Cycletours gids gekeken en er gaat al vroeg een fietsbus naar het zuiden. We kiezen voor Suze la Rousse als uitstapplaats, om van daar uit een rondje te fietsen.De route gaat via Briancon en Grenoble weer terug naar Suze la Rousse. Natuurlijk doen we 'even' de Alpe d'Huez.We zijn namelijk nog niet helemaal overtuigd van onze klimkunsten. De dag om de Death Valley uit te komen heeft toch wel een diepe indruk achtergelaten.
Op de volgende pagina's staat een verslag van de korte vakantie door Frankrijk. De gebruikte kaarten zijn de 244 en de 245 France van Michelin.

Dag 1

(zaterdag 12 mei)

Route: Suze la Rousse * Nyons * Serres (92 km)

Tot aan Nyons is het een beetje saai (=vlak). Daarna komen de heuvels en wordt het een stuk leuker. Het mooiste punt van vandaag is de Gorges de St. May. Een nauwe kloof waar de weg zich doorheen perst. De weg klimt tot een hoogte van 877 meter (Col de la Saulce) om vervolgens af te dalen naar Serres (662 m). In Serres zijn meerdere campings. We nemen de minst luxe, wat moeten we met een zwembad. In een ver verleden heeft de camping 3 sterren gekregen. Nu staan we gewoon op een grasveldje en lijkt het washok het meest op een opgeruimde stal. Precies wat we zoeken voor het echte kampeergevoel.

Dag 2

(zondag 13 mei)

Route: Serres * Veynes * Embrun * la Roche-de-Rame (110 km)

Vanmorgen meteen een mooi uitzicht op een paar besneeuwde bergen. Dat zou de hele dag zo blijven. De omgeving is ontzettend mooi. Alsof je door een ansichtkaart fietst. Het weer zit ook nog steeds mee. Heerlijk zonnetje. Zo'n 25 graden. 's Middags trekt het dicht en komt er meer wind. De route gaat de hele dag op en neer. We hebben geen een stukje vlak gehad. Om 10.30 ontbeten in Veynes. Om 13.30 gelunched in Chorges. We komen erg leuke dorpjes tegen. Zeker Embrun ligt er mooi bij boven op een kale rots van 80 meter. De weg is helaas wat drukker en smaller dan gister. Tijdens een paar afdalingen kunnen we goed gas geven. 65 km/u is toch niet slecht. Nog geen 80 maar dat komt nog wel.

Natuurlijk ligt de camping (Le Verger) van La Roche-de -Rame boven in het dorp. Om daar te komen moeten we 400 m klimmen met een percentage van zo'n 14%. Na een dag van 110 km. valt dat niet mee. De camping is een stuk luxer dan gister.

Dag 3

(maandag 14 mei)

Route: la Roche-de-Rame * Briancon * Col du Lautaret (2058 m.) * Bourg-d'Oisans (89 km)

Vandaag gaat het echte werk beginnen. In Briancon nemen we een stevig ontbijt. Een paar croissantjes, chocoladebroodjes en een aardbeientaartje als toetje. Nu moeten we er tegen kunnen. De weg is erg mooi. Het stijgingpercentage ligt rond de 5 %. Links van de weg hebben we een mooi uitzicht op de besneeuwde bergen van het Parc National Des Ecrins. Van verre kunnen we de pas al zien. Er ligt een hoop sneeuw. Kunnen we eindelijk de fiets eens in een wal van sneeuw plaatsen. Boven op is alles gesloten, de hotels, maar ook de Col de Galibier. Die zit er vandaag niet meer in. Het wegdek naar beneden is een stuk slechter dan omhoog. Veel gaten en lappen asfalt over elkaar. Op een klein klimmetje na gaat de rest van de weg naar Bourg-d'Oisans naar beneden. Ook de tunnels leveren geen problemen. Om goed zichtbaar te zijn hebben we een knipperlichtje aan de fietskar gehaakt.

In Bourg-d'Oisans staan we op camping Le Colporteur. Mooie camping. Nu nog erg rustig (we staan met twee caravans) maar in de zomer zijn er 150 plekjes en wordt het waarschijnlijk een stuk gezelliger ( misschien wel te gezellig).

Dag 4

(dinsdag 15 mei)

Route: Bourg-d'Oisans * Alpe d'Huez (13 km) en weer terug natuurlijk.

Het nadeel van alleen een berg opfietsen is dat je je niet goed op kan warmen. Daarom fietsen we eerst een stukje door het dal voordat we ons aan de Alpe d'Huez (104 kb)gaan wagen. Of is het soms uitstel van executie. We zien er redelijk tegenop. Na een paar kilometer gaat het dan toch beginnen. Dat eerste stuk blijft gewoon belachelijk steil. Meer dan 10 %. Een nadeel voor ons om met een tandem te fietsen is dat we niet uit het zadel kunnen. Op kleine hellinkjes proberen we het wel eens maar dan gaan we angstvallig slingeren, dus we blijven gewoon in het zadel. Na 3 of 4 bochten moeten we even op adem komen en dan gaat het wel weer. Het percentage blijft dan iets onder de 10 %. Dat houden we redelijk vol. Alleen de laatste paar bochten wordt het weer steiler, maar dan zijn we er bijna. Wat wel lullig is; er hangt geen spandoek met 'Finish'. Het is dus niet duidelijk wanneer je er precies bent. Met moeite kunnen we een restuarantje vinden om de beklimming te vieren. Alles is hier potdicht en verlaten. Hetzelfde geld voor Bourg-d'Oisans, daar is ook alles nog dicht.

(In 1.39,35 uur waren we boven met een gemiddelde van 7.9 km/u!!!)

Dag 5

(woensdag 16 mei)

Vandaag gaan we een poging doen om de Col du Glandon te beklimmen. Onder aan de pas hangt al een bordje dat de Col nog gesloten is. We rijden toch door om te zien tot hoever we komen. Dat is tot aan la Rivier d'Allemond (1254 m.). Daar staat een bordje dat de weg geblokkeerd is en er verderop gevaar voor lawine's is. Dat risico willen we niet lopen en we gaan terug. Ondertussen begint het ook nog te regenen. Maar goed ook dat we terug moeten. Klimmen met een regenjas aan is het ergste wat er is. Bij de camping aangekomen schijnt de zon alweer en genieten we de rest van de dag van het uitzicht op de Alpe d'Huez.

Dag 6

(donderdag 17 mei)

Route: Bourg d'Oisans * Vizille * Claix * St. Nizier * Villard-de-Lans (76 km.)

Tot aan Claix loopt de weg naar beneden. Van 719 m. tot 250 m. Dit gaat erg soepel na al dat geklim van de laatste paar dagen. Dan volgt er gelukkig weer een Col naar St. Nizier (1052 m.). Erg mooie beklimming, met ontzettend mooi uitzicht over Grenoble. Na de Col gaat het een beetje naar beneden tot aan Villard-de-Lans. De camping ligt voor het dorpje langs een klein riviertje. Via een klein paadje loop je van de camping naar het gezellige dorpje.

Dag 7

(vrijdag 18 mei)

Route: Villard-de-Lans * Pont-en-Royans * la Chapelle * Col de Rousset (1367 m.) * Die (83.5 km.)

Vandaag is het hoogtepunt van de vakantie. We rijden door de Gorges de la Bourne. De ingang is ontzettend smal. Een riviertje en de weg lopen tussen twee rotswanden door. De weg is een soort opengewerkte tunnel. Het is net een tourtje door het sprookjesbos van de Efteling. Verderop wordt de Gorge een stuk breder, maar nog steeds spectaculaire rotswanden. Dan volgen de Petit en de Grande Goulets. Een Goulet is een smalle doorgang voor een rivier. De Petit is niet erg smal maar de Grande is dat wel. Uit een steile rotswand is de weg gehakt. Tussen de afgrond en de weg zit slechts een stenen randje van 50 cm. hoog. Op de fiets is dat geen veilig gevoel. We rijden dan ook bijna tegen de rotswand aan. Na de Grande Goulet volgt een rustig stuk door een Alpe weide. De klim van de Col de Rousset is 6.5 km lang en is prima te doen. Boven op de Col moeten we door een tunnel van 500 m. Uit de tunnel gekomen waaien we bijna de berg af. Op een parkeerplekje genieten we even van het geweldige uitzicht (138 kb). In de verte zien we Die al liggen. Er volgt nog een mooie afdaling met heel veel bochten. Vaart maken is er niet bij. In Die zijn meerdere campings. Wij nemen Le Glandasse, net buiten het dorp.

Dag 8

(zaterdag 19 mei)

Route: Die * Crest * la Begude * Grignan * Suze la Rousse (103 km.)

Vandaag een rustige dag. De route gaat steeds op en neer. Sinds gister is de mistral er. Gelukkig hebben wij hem in de rug. Op het laatste stuk zien we nog een oude vriend die we een paar jaar geleden bedwongen hebben: de Mont Ventoux. Ook van ver is die erg lelijk. Kaal van boven met een grote zendmast erop. Een uitdaging voor vele wielrijders. Na een lange avond wachten met toastjes kaas en een fles wijn stappen we weer op de bus naar Amsterdam.

Deze korte vakantie is zeer goed bevallen. Veel mooie natuur, een paar heerlijke klimmen en lekker rustig. Een absolute aanrader.

(Wij willen graag iedereen van de nieuwsgroepen bedanken die ons hebben voorzien van informatie over de route, en Kees en Cis natuurlijk voor het oppassen op ons huis.)